El dia 15 d’octubre es va celebrar a l’edifici de l’Harmonia de l’Hospitalet de Llobregat l’acte commemoratiu del dia Mundial de la Salut Mental. L’acte, introduït per la Sra. Cristina Santón, Regidora de Sanitat, va començar amb una conferència inaugural del Dr. Menchón, Cap del Servei de Psiquiatria de l’HUB i Cap del grup de Recerca en Psiquiatria i salut mental de l’IDIBELL, sobre Recerca clínica en salut mental. Avenços i nous reptes.

Va explicar algunes línies d’investigació del seu servei com la relacionada amb l’efectivitat dels fàrmacs segons la constitució genètica dels pacients. El públic va poder preguntar dubtes i curiositats al respecte.

La segona meitat de l’acte es va centrar a tractar el tema del suport familiar ja que, especialment en pacients adults, la família sent que queda normalment relegada a un segon pla.

Aquesta segona part va girar al voltant de tres taules rodones. La primera taula va fer un repàs dels moments en que és important l’acompanyament de la família. Es van assenyalar diferents moments significatius. Montse Balcells, Coordinadora CSMIJ de l’Hospitalet (Fundació Orienta) i la Kati Ayala, Coordinadora USM, van anar identificant aquests moments crítics que abarquen des de l’assumir el diagnòstic, fins a l’escolarització especial, l’adhesió als tractaments, la gestió de les crisis, les resistències als ingressos, l’adolescència, les relacions socials i afectives, l’accés al món laboral, l’assumpció de la paternitat/maternitat,…

A la taula també hi va participar la mare d’un adolescent com a persona experta, que va exposar la seva experiència personal.

La taula següent va anar dirigida pel Jordi González, Coordinador d’infermeria CSMA i la Vanessa Maeso, Coordinadora del club social El Roure, van plantejar el paper de la família en els nous models d’intervenció terapèutica, avui en dia molt més centrats en la persona, la família i la comunitat i no tant en les institucions.

Finalment la darrera taula va ser conduïda per la Sra. Elisa Benítez, Presidenta i Membre Fundadora d’AFEMHOS (Associació de familiars de la salut mental de l’Hospitalet)  que, juntament amb dos associats més, van voler compartir la commemoració dels 20 anys fundacionals de l’associació.